vrijdag 31 maart 2023

Treffend Sprekend - maart 2023

20230323
Ik droom veel over reserves. Je moet altijd een reserve hebben, vind ik, voor als er iets kapot gaat. Ik heb een reservefiets en reservevoetballen. Sommige van die ballen zijn lek, dat zijn goede reserves. Ik heb ook een reservematras, voor als iemand komt logeren. Het liefst wil ik ook reservevoetbalschoenen en een reservetelefoon, maar dat mag niet. Ik weet trouwens bijna zeker dat ik ook een reserveleven heb; dat ik nog eens terugkom als 0-jarige.
Portret van een kind in zijn slaapkamer - Jozua Olieman (9) - Volkskrant 21 maart

20230323
We moeten de toekomst óf vormgeven óf we moeten haar lijdzaam ondergaan. Wat nu ontbreekt, is een wil tot vormgeving. De EU probeert alleen maar om het heden in goede banen te leiden, om te verhinderen dat alles uiteenvalt. Maar de verlenging van een heden dat ieder moment kan breken is geen toekomst.
Interview met Oostenrijkse schrijver Robert Menasse n.a.v. zijn boek Die Erweiterung over de EU - Volkskrant 18 maart

20230323
Een kunstenaar moet in zijn kunst compromisloos zijn. Een kunstenaar moet geen democraat willen zijn, omdat er geen besluitvormingsproces over kunst bestaat waarbij de meerderheid bepaalt wat kunst is.
Interview met schrijver Robert Menasse n.a.v. zijn boek Die Erweiterung over de EU - Volkskrant 18 maart

20230323
Ik heb geen satire geschreven. Ik heb eenvoudigweg verteld wat er aan de hand is, ik heb de werkelijkheid keihard weergegeven. Wanneer dat als een satire overkomt, is dat een probleem van de werkelijkheid.
Interview met schrijver Robert Menasse n.a.v. zijn boek Die Erweiterung over de EU - Volkskrant 18 maart

20230323
Het nadeel van de toekomst is, dat zij haar eigen gang gaat en zich altijd verdomd weinig aantrekt van mooie plannen.
Column Bert Wagendorp over 4 toekomstscenario's van het PLB - Volkskrant 10 maart

20230323
We moeten terugredeneren naar de toekomst, zodat we nu de juiste besluiten kunnen nemen om tot de gewenste uitkomsten te komen. 
Column Bert Wagendorp over 4 toekomstscenario's van het PLB - Volkskrant 10 maart

20230323
Toen ik haar kwam vertellen dat ze niet meer beter zou worden, had ik de tranen in mijn ogen, zozeer was ik op haar gesteld. Haar reactie was: 'Nu weet u hoe ik me voelde, toen ik hoorde dat u ziek was.' Dat zei ze op het moment dat ze zelf haar dood kreeg aangekondigd.
Interview met huisarts Mirjam Willemsen (Dying to live docu) - Volkskrant 10 maart

20230323
Bij goede manieren hoort dat je goed gezelschap bent. Een aanzienlijk deel van de mensen luistert niet, zendt alleen maar en betrekt alles op zichzelf, waardoor ik in een soort interviewrol beland.
Interview met journalist Kitty Herweijer (32) - Volkskrant 10 maart

20230309
De lucht zit nog vol dagen
Dagen van nu, dagen van later
En dagen die gisteren kunnen dragen
Gerard van Maasakkers - Overlijdensadvertentie Volkskrant 6 maart

20230309
Je maakt als schrijver van je echtgenote een soort zeemansvrouw. Als je aan een boek werkt, leef je in een andere wereld. Je leeft onder hetzelfde dak, maar je bent er niet.
Interview met Hiele Speerstra - Bert Wagendorp Volkskrant 4 maart

20230309
Landverhuizers
Alles gaat voorbij, maar het verleden niet. Het verleden blijft en reist met de mens mee. Ze emigreren, maar slepen het verleden achter zich aan. Dat is de tragiek van miljoenen landverhuizers: het oude ligt achter hen en tot het nieuwe worden ze nooit helemaal toegelaten. Hoogbejaarde landverhuizers vergeten de taal van hun nieuwe vaderland en herinneren zich alleen nog de moedertaal. Niemand kan ze meer verstaan, ze leven tussen doven. Zie het als een ui. De bijgeleerde talen zijn de buitenste vellen. Als je hem afpelt, kom je uiteindelijk bij de kern en dat is de moedertaal.
Interview met Hiele Speerstra - Bert Wagendorp Volkskrant 4 maart

20230309
New Journalism
Ik stelde mezelf gerust met de gedachte dat ik dan misschien niet de werkelijkheid beschreeft, maar wel de waarheid - al was het dan een waarheid die ik zelf had geschapen. Het gaat om de aan de werkelijkheid ontleende fictie.
Interview met Hiele Speerstra - Bert Wagendorp Volkskrant 4 maart

20230309
Real eyes
Realize
Real lies
Gespot in Alkmaar - Taalrubriek Volkskrant 2 maart

20230309
Bij de rand van de dood, stroomt de liefde harder
Citaat boek 'Dag dood, tot later' van Machteld Stakelbeek - Volkskrant 3 maart

20230309
Zinnen
Steeds zinnen
Steeds weer zinnen
Hollen door mijn brein
Kon ik maar bij één zin blijven
Kon ik maar bij zinnen zijn
Jack van Hoek op een hoekhuis in Eindhoven - Taal Volkskrant 9 maart

20230302
Ik lieg tegen je, je weet dat ik lieg, ik weet jij dat weet dat ik lieg, en toch lieg ik tegen je. Vranjo heet dat in Rusland.
Ruslandjournalistiek - Volkskrant 1 maart

20230302
En nu nog maar allen
het lichaam loslaten -
de liefste en de kinderen te laten gaan
alleen nog maar het sterke licht
het rode, zuivere van de late zon
te zien, te volgen - en de eigen weg te gaan.
Het werd, het was, het is gedaan
Vasalis - overlijdensadvertentie Volkskrant 1 maart

20230302
Ik was agnost, maar nu niet meer. Met de vraag of er al dan niet een God is, wil ik me niet meer bezighouden, ik heb belangrijker zaken aan mijn hoofd.
Chris Houtman (67) in serie van Fokke Obbema over eindigheid van het leven - Volkskrant 23 feb


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage