vrijdag 31 mei 2013

Treffend Sprekend - mei 2013

20130531
Write your sad times in sand,
Write your good times in stone
George Bernard Shaw

20130531
Enjoy the little
things in life ..
for one day you'll look
back and realize they
were the big things
Robert Brault

20130531
Ondertussen in Managuay
En dit zegt de gids is de internetzaal. Een PC constateert de collega van Le Monde en vraagt: “Is het een Windows 8? Een traan uit zijn ogen vegend zegt de gids: ‘Wij zijn inmiddels verder. Dit is Windows 95’
Dag in Dag uit over het fictieve land Managuay

20130531
Het bekendste werk van Magritte is zonder enige twijfel La Trahison des Images (1928-29) of "Het verraad van de voorstelling" met de geschilderde tekst: Ceci n'est pas une pipe onder de zeer realistische afbeelding van een pijp. In dit werk schildert René Magritte een pijp met vlak daaronder de boodschap: "Dit hier is geen pijp" (Ceci n'est pas une pipe). Hij wil zichzelf en de toeschouwer herinneren aan het feit dat het hier gaat om een met olieverf beschilderd doek, oftewel een schilderij, en niet om een echte pijp. Elke verwijzing naar een echte pijp pleegt verraad aan het feit dat een pijp eigenlijk een idee is en dus zijn oorsprong heeft in de geest. Door ons telkens te bevragen en als het ware te misleiden, dwingt Magritte ons over kunst na te denken. In dat licht kunnen ook de titels van het werk van Magritte gezien worden. Deze titels hebben meestal niets te maken met het onderwerp van het schilderij.
Naar aanleiding van artikel in Volkskrant; Wikipedia


20130531
En nu, beste vrienden, scheiden onze wegen. Jullie gaan die van het leven, ik ga de weg van de dood. Welke de beste weg is …?
Rouwadvertentie (Naar Socrates)


20130531
Een spectaculaire dakopbouw maakt van het degelijke Museum de Fundatie een avontuur. Vandaag is de opening door prinses Beatrix. Wolk van een gebouw.
Volkskrant


20130530
De eerste uitvoering van Stravincy’s Le Sacre was een schok. 100 jaar later is de betekenis van het stuk nog steeds enorm. Tijdens de prelude al golft onrust door het theater. Het doek gaat open, op het toneel ontrolt zich een wilde, primitieve dans van een gezelschap in folkoristische kostuums. De muziek dreigt en trekt, het publiek wordt onrustig. C’est une horreur! Enkele oudere heren met lorget voeren hun bevederde dames mee de zaal uit. Boegeroep volgt, gesis, iemand roept om een dokter, een tandarts! Elders wordt ‘bravo’geroepen. Het publiek heftig  verdeeld, dreigt met elkaar op de vuist te gaan, terwijl de choreograaf wanhopig het ritme schreeuwt naar zijn dansers, die de muziek nauwelijks nog kunnen horen. De recensies zijn niet mals: onharmonieus en onaangenaam.
Tot 1950 werden vrijwel alle componisten beïnvloed door Le Sacre du Printemps. Het was onomstotelijk het begin van de 20ste-eeuwse muziekgeschiedenis.
Beschouwing - Volkskrant


20130529
Vorige week liet de Duitse softwarereus SAP weten honderden autisten in dienst te nemen als softwaretesters en programmeurs, omdat er mensen nodig zijn die ‘anders denken’. Philips blijkt ook al te zoeken naar autistische software-ingenieurs, omdat ze beter verbanden kunnen leggen, details onthouden en gestructureerd kunnen denken. Behalve dat ze goed oog hebben voor details, zijn ze accuraat en geduldig en vinden ze het niet erg om steeds hetzelfde werk te doen. Kortom, autisten zijn eigenlijk niet alleen ideale software-ingenieurs, maar zouden mogelijk ook ideale bankiers, treasures van woningbouwvereniging en bewakers van schoolgeld zijn. Alleen blijken banken, woningbouwverenigingen en schoolfondsen het vermogensbeheer liever over te laten aan snelle jongens die verbaal sterk zijn en daardoor handig allerlei financiële producten aan de man weten te brengen, ook als ze er niets van snappen. Indien het risicobeheer bij banken was uitbesteed aan autisten, zou misschien een financiële crisis zijn voorkomen.  
Peter de Waard in de Volkskrant

20130529
Je kust me, Je sust me, 
Omhelst me, gerust me 
Je vangt me, 
Verlangt me 
Oneindig ontbangt me 
Je roept me 
Je hoort me 
Je redt en verstoort me 
Gelooft me,
Berooft me 
Verstikt en verdooft me 

Laat me los 
Ik kan het alleen 
maar houd me vast als het nodig is
In gedachten 
Ik vind je in alles om me heen 
Maar al denk ik soms dat het zo beter is 
Kan ik het niet helpen dat ik je mis 
Ik kus je 
Ik sus je 
Ik doof en ik blus je 
Je blijft heel dichtbij me 
Maar in mijn hoofd rust je

Maaike Ouboter met dit lied over haar overleden ouders in Beste Singer Songwriter - gedeelte

20130527
Waarom helpt krabben tegen de jeuk?
Door te krabben ontstaat er een cooling down in het ruggenmerg. De jeuksignalen die kort daarvoor nog in razend tempo richting brein werden gestuurd, komen opeens niet meer verder. Alsof onze vingertoppen de zenuwcellen laten weten dat ze kunnen kalmeren. Mogelijk ontstaat die rust doordat de aanmaak van de boodschapperstof wordt geremd.
Vraagrubriek - Volkskrant


20130527
Een goed verhaal is een feest voor de verbeelding. En de kracht van het verhaal begint bij de verteller. Goede vertellers verstaan de kunst om hun lezers mee te voeren naar een andere dimensie.
Volkskrant


20130527
Op de sportieve agenda staat komende zondag in Amsterdam de Burpee Mile. 1609 meter aan zogeheten Burpee Broadway Jumps: staan-hurkzit-ligsteun-hurkzit-sprong vooruit. Niet voor niets geldt de indexeren dertig door fysiotherapeut Burpee bedachte Burpee als een van de zwaarste, en tevens meest effectieve, oefeningen in de sportwereld. De Burpee mag zondag ook in estafettevorm


20130526
God, ik wil niet naar school. Ik wil thuis blijven om te gamen, met lego’s bouwen, tv kijken en om met mijn broertje spelen in plaats om naar school te gaan. Ik hou van grapjes maken, tekenen, met lego spelen. Ik ben erg dankbaar dat ik game’s heb, een huis heb, mama, papa, opa en oma. Ik ben dankbaar voor het leven. Ik wil je vragen om eten en geluk te brengen naar kinderen die arm zijn.
Gebedje tijdens 1e communie-viering


20130525
Met respect voor de tegenstander van vanavond zei hij: ‘Als we vanavond de finale winnen zijn we niet de beste ploeg van Europa. Dan hebben we gewonnen van de beste ploeg van Europa.
Jürgeb Klopp trainer van Borussia Dortmund


20130523
Netzer maakt ook van de gelegenheid gebruik om Johan Cruijff te loven. “Johan is voor de mij de grootste op voetbalgebied. Wat hij heeft gepresteerd, is ongeëvenaard. En ik laat geen kans onbenut om dat te zeggen. Ik was de eerste op de Duitse televisie die zei Cruijff heeft het uitgevonden. Johan zei dat je dominant moest spelen, daar had nog niemand van gehoord. Ze wisten niet wat het was, maar ik knoopte het in m’n oren. Fantastisch”, aldus Netzer.
Netzer aan de vooravond CL finale Bayern Dortmund.


20130523
Op het niveau van jazz- en rockpiano bestaan er twee gradaties waarin de toetsen worden aangeslagen: hard en zacht. Klassieke muziek kent er zo’n twintig variaties in touché. Continuous music heeft er 20 miljoen.  … Klassiek getrainde musici bekwamen zichzelf door herhaaldelijk Beethoven en Mozart te spelen. Het is de grote tragedie van piano-onderwijs dat training puur en alleen op de fysieke ontwikkeling niet bestaat. Het repertoire is de training. Het trainen van de spieren is zo belangrijk. Dansers spenderen tachtig procent van hun tijd aan de puur fysieke training en twintig procent aan het oefenen van de choreografie, het repertoire. … Ik speel zo snel dat de critici niet eens horen wat ik doe. Geef mij maar 10 van die hedendaagse toppianisten en hij verzekert dat ze geen van allen zijn moeilijkste stukken kunnen spelen. .. Mijn muziek herbergt schoonheid die de wereld nodig heeft.
Componist Lubomyr Melnyk - Corrollaries    - Niche/Nourish/Niche-xon


20130522
Hoe meer antwoorden je zoekt, hoe meer nieuwe vragen er komen. Dat is denk ik wel het grootste inzicht dat ik in mijn leven heb opgedaan. .. Het gaat om de zoektocht, niet om het doel. … Ik sluit geen enkele waarheid uit. Door de hele geschiedenis zie heen zie je allerlei zienswijzen diametraal tegenover elkaar staan. Dat begon al met de epicuristen en stoïci in de Griekse oudheid, twee stromingen die allebei claimden dat ze de waarheid verkondigen. Sceptici als Pyrrho van Elis reageerden daarop met te zeggen dat je, als twee waarheden diametraal tegenover elkaar staan, niet één van die twee waarheden kon accepteren zonder de aanhangers van die andere waarheid voor gek te verklaren. Hij stelde voor beide opvattingen als waar te beschouwen. Dat vind ik een plezierig uitgangspunt.
André Klukhuhn - De algehele geschiedenis van het denken.


20130522
Voor een doorsnee wandelaar ziet het veldje eruit als een stukje met niks: gras, wat vage sprieten, gele paardenbloemen. Onkruid. Maar voor Edwin Florès is het een schatkamer. Van wat in het wild staat, kun je hele gezinnen voeden … Er zijn gemeenten waar wildplukken verboden is. Tamelijk idioot. Waar jij vandaag niet mag plukken, gaat morgen de maaier overheen. Jaarlijks worden tonnen aan voedsel weggemaaid.  Er staat immers zoveel.. Dat is echt niet uit te roeien. En sowieso: het gebeurt toch niet. Het gros van de mensen is gemakzuchtig. Die hebben geen tijd. Die vinden het vies. Die plukken alleen nog maar in de supermarkt. … Wilde kruiden zijn de nieuwste kokshype. Jonnie Boer doet het al veel langer. En Boer weet wat hij doet. Jonnie is een echte stroper.
Do’s en don’ts van wildplukken: ga bij vergiftigingsverschijnselen meteen naar een dokter.
Het grote wildplukboek - Edwin Florès met recepten van Jonnie Boer.


20130522
Creativity is allowing yourself to make mistakes
Art is knowing which one to keep
Scott Adams - Pinterest

20130522
A professor stood before his class and had some items in front of him. When the class began, wordlessly, he picked up a very large and empty mayonnaise jar and proceeded to fill it with golf balls. He then asked the students if the jar was full. They agreed that it was. The professor then picked up a box of pebbles and poured them into the jar. He shook the jar lightly. The pebbles rolled into the open areas between the golf balls. He then asked the students again if the jar was full. They agreed it was. The professor next picked up a box of sand and poured it into the jar. Of course, the sand filled up everything else. He asked once more if the jar was full. The students responded with a unanimous 'yes.' The professor then produced two cups of coffee from under the table and poured the entire contents into the jar, effectively filling the empty space between the sand. The students laughed. 'Now,' said the professor, as the laughter subsided, 'I want you to recognize that this jar represents your life. The golf balls are the important things - family, children, health, friends, and favorite passions – things that if everything else was lost and only they remained, your life would still be full. The pebbles are the other things that matter like your job, house, and car. The sand is everything else - the small stuff. If you put the sand into the jar first,' he continued, 'there is no room for the pebbles or the golf balls. The same goes for life. If you spend all your time and energy on the small stuff, you will never have room for the things that are important to you. So... pay attention to the things that are critical to your happiness. Play with your children. Take time to get medical checkups. Take your partner out to dinner. There will always be time to clean the house and fix the disposal. Take care of the golf balls first - the things that really matter. Set your priorities. The rest is just sand.' One of the students raised her hand and inquired what the coffee represented. The professor smiled. 'I'm glad you asked. It just goes to show you that no matter how full your life may seem, there's always room for a couple of cups of coffee with a friend.'
Pinterest

20130522
When was the last time, 
you did something for the first time?
Pinterest

20130522
Allow yourself to be a beginner
No one starts off being excellent
Pinterest


20130522
Be carefully with your words,
Once they are said,
They only can be only forgiven,
not forgotten.
Pinterest


20130521
Ik ga denk ik weer terug naar een gepasseerd station
Serie levenslied
20130521
Vaders doen het nl. zo: ze verlaten het pand en gaan elders werken, waar hun kinderen ze niet kunnen vinden.
20130521
Waarom zit er een stuur op een fiets? Anders moet je de bel vasthouden.
Hoe noem je een boemerang die niet terugkomt? Een stok!
20130518
Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen.
Ludwig Wittgenstein
Bij het aanleren van de eerste woordjes gebeurt er voor het kind iets vreemds. Een van de ouders wijst bijvoorbeeld naar een tafel en zegt dan “tafel”, maar even later wijst de ouder naar een andere tafel en zegt weer “tafel”. Een van de eerste dingen die een kind moet leren bij het aanleren van een taal, is het maken van abstracties. Niet alle kleine speciale dingen maken de tafel een tafel, maar juist het algemene dat alle tafels hebben. Dit abstractieproces is best ingewikkeld en taal is volgens mij de eerste plaats waar mensen leren om zulke abstracties te maken. Daarom is kennis van abstractie vervolgens heel belangrijk voor het leren van het denken. Veel denken bestaat uit het vergelijken van een situatie met een bijna gelijke situatie of het combineren van gelijke situaties. De taal komt nog op een andere manier in het denken terug. Het beredeneren van mensen gebeurt meestal ook in een taal. Je ziet zelfs dat het “hardop denken”, uitspreken wat je denkt, in sommige situaties kan helpen om de zaak duidelijk te krijgen. Juist omdat je gedwongen wordt om je gedachten in taal om te zetten, kan het duidelijkheid geven. Als je een pittig stuk studiestof aan een studiegenoot moet uitleggen, zul je meestal ook zien dat niet alleen hij, maar ook jij ervan geleerd hebt. Doordat je gedwongen wordt je gedachten in taal om te zetten, word je gedwongen je gedachten heel expliciet te maken en de dingen keihard te benoemen. Deze manier van denken, het denken in een taal, werkt dan ook vaak veel beter voor het concreet uitwerken van plannen. Het allereerste denken, het idee waarmee je begint, komt dan niet uit de taal voort, maar het uitwerken daarvan wel. De uiteindelijk allerdiepste overwegingen zijn niet taalgebonden, maar het wat meer beredeneren en uitwerken van ideeën wel.
Filosofiedispuut - Filosofie en taal - Simon Zwarts


20130518
Birds is een klassiek voorbeeld van een liedje met een haakje en een oorwurm.
Waardoor dat precies komt, is moeilijk in zijn algemeenheid te zeggen. Terugkerend element in zo’n geheugenklever is in elk geval de combinatie van een overbekend, ingesleten patroon en een twist, zoals een noot die nét anders is. Het refrein van Birds speelt nog een andere troef van de oorwurm uit, namelijk de aanhoudende mineur-majeur-spanning. Na de duistere opbouw lijkt met het woord birds een majeurakkoord door te breken, maar de lettergrepen roof-tops zijn weer mineur gekleurd.
Henkjan Honing - hoogleraar muziekcognitie - houdt zich al jaren bezig met het fenomeen v.e. liedje dat in je oor vastbijt.


20130518
Ieder mens wordt gedreven door twee belangrijke driften: hij wil bij de groep horen en hij wil boven die groep uitsteken. Die twee driften zijn principieel tegenstrijdig. Als je erbij wilt horen, moet je een beetje opgaan in het geheel en je individualiteit opgeven; en als er bovenuit wilt steken, moet je je losmaken van de groep.
De nieuwe denker des Vaderlands: filosoof Rene Gude


20130518
Ik wil boeken om sentimental reasons voelen, ruiken en ervaren. En erin kunnen schrijven. Ik krabbel met een potlood hele pagia’s vol met aantekeningen. Uitlenen doe ik niet. Ik lees zelf ook geen geleende boeken. Voor mij is de lol er ook af als het exemplaar al door iemand is gelezen. Ik hecht namelijk aan de illusie dat ik zo’n boek zelf heb ontdekt. Een geknakte ruggetje vind ik mooier dan een glimmend nieujwe besteller. Een boek moet ogen alsof het echt verorberd is.
Cornald Maas over zijn boekenkast


20130518
A woman without a man is like a fish without a bicycle
Pieter Webeling begon het vraaggesprek over humor met Margriet vd Linden - hoofdredacteur van Opzij - met deze quote.


20130518
Tijdens de persconferentie wordt door een vragensteller uit het publiek aan Anouk gevraagd waarom ze helemaal alleen aan die lange tafel zit. Voor Anouk ligt die realiteit anders: ‘Ik snap niet waarom die tafel zo lang is’.


20130514
Wrijving slijpt de briljant;
beproeving de persoonlijkheid.

Confucius 


20130514
Het is beter te vertrouwen en soms teleurgesteld te worden,
dan om te wantrouwen en altijd ongelukkig te zijn.

Abraham Lincoln  



20130512
Oorlog haalt niet alleen het slechtste en het beste in de mens naar boven, het laat ook op een wonderlijke manier goed en kwaad door elkaar lopen. Oorlog is een permanente uitzondering op voorspelbaarheden.
Jan Brokken - De vergelding


20130511
Het liefst zou hij lucht ontwerpen, zei een van z'n collega's ooit over Friso Kramer. Omdat dat niet ging, ontwierp hij de Revolt-stoel. Die komt heel dichtbij.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage