vrijdag 31 januari 2020

Treffend Sprekend - januari 2020

20200119
Vermindering van emissies is volgens de KLM alleen mogelijk als Schiphol en Lelystad kunnen ontwikkelen (= groeien) om zo de luchtvaartmaatschappijen perspectief te geven (= te laten groeien). Perspectief (= groeien) is nodig om te kunnen blijven investeren in duurzaamheid. Vroeger hadden ze bij Schiphol ook van die hondsbrutale redenaties ('We gaan meer vliegen maar minder lawaai maken!'), maar sinds Benschop de baas is, is de pr van de luchthaven een stuk slimmer geworden en wordt er subtieler gelogen. 
Fragment column Bert Wagendorp - 17 jan

20200119
Sinne en wille kinne folle tille
Overlijdensadvertentie Volkskrant 16 jan

20200119
Geitenbrei
Ik stop met school, roept mijn dochter en smijt het wiskundeboek op de grond. Ik snap het gewoon niet. Ik raap het boek op en mijn dochter wijst de opgave aan. In 2016 waren er 2.662 bedrijven met geiten in Nederland. In 2010 waren dat er 1.057 meer. Met hoeveel procent is het aantal bedrijven afgenomen in genoemde periode? Ik lees de zin 3 keer hardop, in een poging de opkomende verlamming tegen te gaan. Maar wat interesseert mij die uitkomst. Waarom zijn er minder geiten, dat wil ik weten! En waar zijn ze gebleven, is er een uittocht geweest? Waarom is wiskunde een kernvak en waarom wordt dat belangrijker geacht dan cultuur of geschiedenis.
Volkskrant - het leven door de ogen van Posthuma de Boers - 15 okt

20200119
Het feit dat de slechts in één richting gaat, maar de betekenis ervan kun je pas begrijpen als je de weg terug weer aflegt
Sandro Veronesi - overlijdensadvertentie Maarten van Nispen - Volkskrant 14 jan

20200119
Gesleep met al die producten resulteert in exportrecord voor boer: bijna 100 mld euro
Nederland was in 2019 wereldwijd nog steeds de op een na grootste netto exporteur van landbouwproducten. Tegenstanders zien de massale productie voor overzee juist als oorzaak voor de binnenlandse milieuproblemen, zoals het stikstofoverschot. Het teveel aan ammoniak (stikstof) en fosfaat verhuist immers niet mee de grens over. Ook de problemen met de bestrijdingsmiddelen blijven hier.
Volkskrant 17 jan

20200119
Het is niet fijn om dood te zijn
Soms maakt me dat een beetje bang.
Het doet geen pijn om dood te zijn,
maar dood zijn duurt zo lang.
Tommie uit Sesamstraat (M: Bannink, T:Wilmink) favoriet liedje Aart Staartjes (1938-2020)

20200119
'Ineens zit je thuis. Je gaat van vijf werkdagen naar nul. Dat is gek hoor. Dat voelt alsof je uit een rijdende trein bent gesprongen.'
Interview met Frank Wieland - gepensioneerd rechter (bekend van Holleeder-proces) - Volkskrant 21 dec

20200119
'Ik kom nooit op tijd, ik ben altijd te vroeg'
Overlijdensadvertentie Jan de Roos - Volkskrant 16 jan'

20200111
Er is een Aziatische fabel, of misschien een uitspraak die is gebaseerd op werk van Griekse Aisopos, die luidt: 'Het bos werd steeds kleiner, maar de bomen bleven op de bijl stemmen. Want de bijl was slim en had de bomen ervan overtuigd dat hij een van hen was, omdat hij een steel van hout had.'
Column Asha ten Broeke - Volkskrant 10 jan

20200107
Wie reist ziet verschil en wie blijft ziet verandering
Citaat interview Rienk Dekker - hoogleraar revalidatie

20200107
Werkelijk fantastisch
Het jaartal 2020 is een autobiografisch getal. Bij deze getallen beschrijft het eerste cijfers het aantal keren dat er een nul inzit, het tweede cijfer het aantal enen, het derde cijfer het aantal tweeën en het vierde cijfer het aantal drieën. Er bestaan maar 7 autobiografische jaartallen. De vorige keer was 1210 en de volgende is het jaar 21200.
Column Ionica Smeets over het jaartal 2020 - Volkskrant 4 jan  

20200107
Het jaartal 2020 plus zijn omgekeerde 202 levert een palindroom op: 2222. 
En 2020 is de som van de kwadraten van vier opeenvolgende priemgetallen (17, 19, 23 en 29). Dat was voor het laatst zo in 1348 en zal pas weer gebeuren in 2692. 
En door het eerste cijfer van het derde cijfer af te trekken, houdt met drie gelijke cijfers over. Dit gebeurt 1 keer in de 111 jaar. 1898 was de laatste keer. 
Column Ionica Smeets over het jaartal 2020 - Volkskrant 4 jan 

20200101
Mits de hakbijl van de klok niet voortijdig toeslaat is het een troost dat de mensen die je het meest na staan, met je meereizen in de tijd
Column Bert Wagendorp in de Volkskrantbijlage 'Transition Twenties' - 28 dec

20200101
Ik spreek bij jaarwisselingen nooit hoge verwachtingen uit - niet eens lage. Verwachtingen lijken te veel op voorspellingen en daarmee heb ik slechte ervaringen. Het lijkt erop dat voorspellingen, eenmaal uitgesproken, er een duivels genoegen in scheppen niet uit te komen. Ergens in het duistere woud der verwachtingen verschuilt zich altijd hoop, het kogelwerend vest tegen desillusies. Natuurlijk hoop ik voor het komend jaar op dingen, zoals ik elke dag opsta met hoop voor de komende dag. Maar hoop heeft als groot nadeel dat hij geregeld de grond in wordt geboord. Niettemin kunnen we niet zonder, hoop zorgt behalve voor teleurstellingen ook voor kracht, creativiteit en optimisme. 
Column Bert Wagendorp in de Volkskrantbijlage 'Transition Twenties' - 28 dec

20200101
Vogelvrij
Soms, al dromend kan ik vliegen
en al vliegend ben ik vrij
Niets te willen
Niets te weten
Niets te moeten
dan er zijn
Onder mij zie ik stromen
in een zuiver perspectief
Boven mij een onafzienbaar
peilloos diep, onpeilbaar niets
Soms, al wakend kan ik voelen
als een vogel in mijn droom
Hoe het is om niets te hoeven
en te zien hoe alles stroomt.
Overlijdensadvertentie Jules Deelder - Gemeente Rotterdam - 21 dec

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage