donderdag 30 april 2020

Treffend Sprekend - april 2020

20200427
Het land is van niemand
Het land is van iedereen
Het land is voor de eeuwigheid
Ype Bonnema (1899-1985) - gespot door Clementine

20200426
We lopen en lopen maar steeds door. Er gebeurt iets prettigs in ons hoofd als we stoppen met denken aan hoe vermoeiend dit allemaal is, als benen en hersenen afscheid van elkaar nemen en beide hun eigen gang gaan.
Fragment Max, Mischa & het TET-offensief (2015) - Johan Harstad  (blz 118)

20200426
Soms moet je een lange omweg maken om de kortste weg te vinden naar de juiste plek
Fragment Max, Mischa & het TET-offensief (2015) - Johan Harstad  (blz 225)

20200426
We deden ook een spelletje, mama en ik, een terugkerend spelletje dat ze de kunst om geen sinaasappel te gooien noemde. Kort voordat de voorstelling begon, legde ze een sinaasappel in mijn hand met de mededeling: je kunt hem opeten of je kunt hem op een gegeven moment naar een van de acteurs gooien. Waar het om ging, zo begreep ik gaandeweg, was niet dat ik de mogelijkheid had om mijn ongenoegen kenbaar te maken, maar dat ik besefte hoe broos een theatervoorstelling eigenlijk is, hoeveel moeite het kost om het universum in stand te houden dat de acteurs moeten creëren en beheren, en hoe belangrijk de samenwerking tussen hen en ons als publiek is. Eén sinaasappel door de zaal en de illusie zou voor honderden mensen verbroken zijn. Meer is er niet voor nodig.
Fragment Max, Mischa & het TET-offensief (2015) - Johan Harstad  (blz 200)

20200426
Hij stond sceptisch tegenover jazz; ik denk dat hij er bang voor was. Jazz kende geen grenzen. Geen regels. Geen beheersing. De drie ankerpunten in zijn leven.
Fragment Max, Mischa & het TET-offensief (2015) - Johan Harstad  (blz 802)

20200426
Er is niets mis met dat schilderij, maar de oorlog waar het naar verwijst kan het daglicht niet verdragen. Het schilderij is top
Fragment Max, Mischa & het TET-offensief (2015) - Johan Harstad  (blz 797)

20200426
Ik wilde niet wachten tot ik opgebrand was; ik wilde het kaarsje zelf uitblazen.
Fragment Max, Mischa & het TET-offensief (2015) - Johan Harstad  (blz 788)

20200426
Ik begrijp het niet alleen, ik heb er ook begrip voor.
Mwah scheurkalender 2020

20200413
Wie zei ook alweer dat de ogen de spiegels van de ziel zijn? Het is heel erg waar weten verpleegkundigen in ziekenhuizen. Ze stellen in beschermende kleding hun patiënten nu gerust door te lachen met hun ogen.
Coronanieuwsbrief UMCG - 9 april

20200413
Ik voel helemaal geen kwaadheid, droefheid, niks. Ik heb wel gehuild om mijn vrouw, toen ik zag hoe verdrietig het voor haar was, en toen mijn tweelingbroer brak. Dat ging dwars door mijn ziel. Ik ben blij dat ik niet in hun schoenen sta, en dat ik geen rede hoef te houden aan het graf van mijn broer. Want dat lijkt me het allermoeilijkste wat er is. Tweeling-zijn is zoiets raars. Je bent altijd met z'n tweeën. Dat is allemaal heel koddig, maar maakt het afscheid nemen erg zwaar.
Interviewfragment met Jeroen van Meerwijk over het feit dat hij kanker heeft en doodgaat - Volkskrant 4 april

20200413
En hoe verder ik van de leer der vaderen wegdreef, hoe meer ik hechtte aan het jaarlijks bijwonen van de passies. Telkens weer boden ze troost aan een gelovige die niet meer gelooft, aan een ongelovige die nog steeds gelooft.
Column Elma Drayer (journalist en neerlandicus) over de Matthäus en Johannes Passion - Volkskrant 10 april

20200413
Een kwart eeuw geleden zou een lockdown nog onmogelijk zijn geweest. Onlinewerkplekken thuis waren er nog niet. De economie zou in twee maanden tijd volledig zijn geruïneerd. Een lockdown is kortom een nieuw verworven luxe van de digitale samenleving. Een groot deel van de werkzame bevolking kan gewoon aan de slag blijven.
Column Peter de Waard - Volkskrant 8 april

20200413
De creatieve destructie - het door de econoom Joseph Schumpeter beschreven proces van het vervangen van oude bedrijven door nieuwe als gevolg van innovaties en productieverbeteringen - versnelt. De oliecrisis van 1974 leidde tot versneld verval van de oude industrieën. In Nederland werd het lijden van deze ondernemingen met overheidssteun 10 jaar gerekt totdat daar met het RSV-schandaal een einde aan kwam. Het gevaar is dat deze lockdown ook wordt gebruikt om al aftakelende bedrijfssectoren langer overeind te houden, terwijl in sommige sectoren zoals de luchtvaart saneringen meer dan welkom zijn. In andere sectoren zoals de detailhandel zijn ze minder welkom, maar onvermijdelijk.
Column Peter de Waard - Volkskrant 8 april

20200413
We'll cross that bridge when we get there
Over de inzet voor duurzaamheid - interview met Jeroen Smit over Paul Polman - Unilever Broerstraat 5 april

20200406
Afwentelgedrag
In een crisis worden de leiders van de losers gescheiden die bij mooi weer hun zakken vullen, en bij slecht weer vooraan staan om ach en wee te brullen. Die dure belastingadviseurs inschakelen om zo weinig mogelijk belasting te betalen, maar vooraan in de rij staan voor de steunmaatregelen van de overheid.
Sheila Sitalsing citeert Jeroen Smit en toegevoegd eigen opmerking - Volkskrant 2020

20200406
Je moet je voorstellen: je brein is een soort supercomputer die alles aanstuurt: van je hartslag tot je ademhaling, maar ook het verwerken van licht en geluid. Wanneer dat brein is gekwetst, is dat systeem in de war, waardoor je brein voortdurend denkt dat het wordt aangevallen. Dan is alles te veel: een straal zon, een plastic zak die kraakt. In het begin wist ik niet wat er aan de hand was, dat was doodeng. De lichtflitsen, de bodem niet goed kunnen zien, de gebouwen die naar je toe neigen, fietsers die in zwarte vlekken veranderen - dat was gewoon horror.
Margôt Ros over haar hersenletsel nadat de huisarts eerst de diagnose hersenschudding vaststelt - Volkskrant 28 maart 

20200406
Dat je zegt wat je hoopt en dat steeds maar herhaalt tot jezelf gelooft dat het helpt wat je zegt.
Radiocolumn Peter Heerschop - Ontvangen van Maarten 5 april

20200406
En nog steeds hangt er een zweem van tussen wal en schip. Dus op de wal als het kan, ga niet graag het schip in.
Reactie zorgbestuurder aangaande compensatie coronacrisis - 6 april

20200405
Elk model is per definitie gebaseerd op aannamen, de modellen van de coronacrisis zelfs op heel veel aannamen. Elke modelleur kent het dogma van het Britse statistische genie George Box: 'Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn nuttig.' De modelleur tast in het duister, maar zonder model zou zelfs zijn tastzin ontbreken. Ik pleit niettemin voor het kompas van RIVM: een koers, ook al leidt die niet direct naar de haven, is beter dan maar wat zwalken op de golven van paniek.
Fragment column Bert Wagendorp - Volkskrant 1 april

20200405
het ligt voor het oprapen
als je het ziet
klein geluk
Overlijdensadvertentie Volkskrant 1 april

20200405
'Zij had alle talenten al in beslag genomen. Voor ons bleef er niets over', zegt haar drie jaar jongere zus Jacqueline
Rubriek Het eeuwige leven - Susanne Piët (1947-2020) - Volkskrant 1 april

20200405
Al jong was ze eigenzinnig, zegt haar zus Jacqueline. 'Ik weet dat ze thuiskwam met een spijkerbroek met een ritssluiting van voren in plaats van aan de zijkant. Dat was Sodom en Gomorra.'
Rubriek Het eeuwige leven - Susanne Piët (1947-2020) - Volkskrant 1 april

20200405
Iemand met charisma kan een massa mobiliseren, zoals Nelson Mandela. Iemand met een uitstraling kan een optimistisch en positief gevoel creëren, zoals Matthijs van Nieuwkerk
Rubriek Het eeuwige leven - Susanne Piët (1947-2020) - Volkskrant 1 april

20200405
Niemand weet wanneer de rekening van de coronacrisis wordt opgemaakt en hoe hoog die zal worden. Er zullen getallen uitrollen die alleen met de schade na grote oorlogen zijn te vergelijken. Alleen moesten toen levende generaties zelf opdraaien voor de kosten. Ze hadden niet alleen moeten hongeren in de oorlog, maar moesten ook door zuinigheid de wederopbouw bewerkstelligen. Hun nageslacht kon zich daardoor vanaf de jaren zestig in weelde wentelen. De rekening van de deze crisis komt terecht bij de toekomstige generaties. Zij draaien op voor de huidige pandemie. Zij zullen de staatsschuld moeten aflossen.
Column Peter de Waard - Volkskrant 2 april

20200405
Niet de tijd gaat voorbij, maar jij, en ik
buiten onze gedachten is geen tijd
Overlijdensadvertentie Volkskrant 2 april

20200402
Geneeskunde is een streven naar het uitbannen van ziekten, maar we moeten niet gaan denken dat we alles onder controle zouden moeten of kunnen hebben; het idee dat we onkwetsbaar zouden moeten zijn. De hang naar die illusie is in onze maatschappij heel sterk geworden. 
Gesprek met Maartje Schermer - hoogleraar filosofie van de geneeskunde in de serie 'Zinvol leven' - Volkskrant 30 maart

20200402
De coronacrisis laat zien hoe ongelofelijk afhankelijk we van elkaar zijn, wat haaks staat op het beeld dat we ons leven individueel en onafhankelijk leiden. Je ziet nu ook hoe moeilijk het voor ons, in de westerse wereld, is om met onzekerheid en controleverlies om te gaan, we verlangen naar duidelijkheid waar die niet of nauwelijks valt te geven. De kwetsbaarheid van het bestaan komt daardoor opeens heel dichtbij.
Gesprek met Maartje Schermer - hoogleraar filosofie van de geneeskunde in de serie 'Zinvol leven' - Volkskrant 30 maart

20200402
Het goede van de dood is dat die urgentie aan het leven geeft - het is een horizon waardoor ik me afvraag: wat wil ik doen in de jaren die me resteren? Ik zie ons leven als een spleetje licht tussen twee periodes van niets. We worden ingeklemd tussen zoveel nietzijn, dat maakt ons leven heel bijzonder. Dat leidt ook tot een gevoel van dankbaarheid - niet aan iets of iemand, maar wel voor het zijn.
Gesprek met Maartje Schermer - hoogleraar filosofie van de geneeskunde in de serie 'Zinvol leven' - Volkskrant 30 maart

20200402
Bij elkaar komen voor een vergadering? Dat is zó februari 2020!
Sheila Sitalsing - Volkskrant 28 maart

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage