donderdag 31 augustus 2023

Treffend Sprekend - augustus 2023

20230831
Vergeet niet zoals het was.
Voordat het werd zoals het nu is.
Museum Strobol in Nijnsel - Rubriek Taal Volkskrant - 31 aug

20230831
Later, als de vele mooie herinneringen
de plaats van mijn verdriet hebbben ingenomen 
zal ik misschien kunnen verwoorden
wat ik nu enkel met tranen kan vertellen
Gespot in Doel door Yoeri Courtin - Rubriek Taal Volkskrant - 31 aug

20230831
Schrijvers kunnen dankzij hun taalgebruik het landschap van rouw zo beschrijven dat het voor hun lezers minder onherbergzaam kan gaan voelen. PF Thomése zoekt naar nieuwe taal voor wat hij 'de verbale omkadering van een leegte' noemt. Met taal kun je hekken plaatsen rond de afgrond. Dan kun je erin kijken, maar zonder erin te vallen. Beelden en metaforen kunnen ruimte creëren, waardoor lezers kunnen ontsnappen uit het gevoel van beklemming dat rouw kan oproepen.
Krina Huisman verdiepte zich in literatuur m.b.t. rouw - Rubriek Fokke Obbema Volkskrant 14 april

20230831
Veel religies zijn verticaal; ergens daarboven zit God die op ons neerkijkt. Daar geloof ik niet in. Ik ben eerder een horizontaal gelovige; ik geloof in de mensen om mij heen.
Interview Frits Spits - Volkskrant 22 juni

20230831
Ouder worden is helemaal niet zo dramatisch. Het belangrijkste is dat je de tijd die je nog rest niet wilt vermorsen. Als je jong bent vermors je zeeën van tijd. Op mijn leeftijd (75) is elk uur een goudklompje.
Interview Frits Spits - Volkskrant 22 juni



0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage